fredag 15 april 2016

Sannolikhet

Idag har vi fört in ett nytt begrepp i matematiken, sannolikhet. 

Vi pratade om vad ordet betyder. Barnen tyckte att det lät som något som var sant eller något som var lika. Vi pratade om att sannolikhet är hur stor möjlighet det är att någonting ska inträffa. 

Vi visade en tärning med en färgad prick på varje sida. Vi skrev upp färgerna på tavlan och sedan röstade vi om vilken färg som skulle hamna med sidan upp. Vi gjorde detta några gånger och pratade om att sidorna på en tärning är symmetriska och därför är det lika stor chans för alla färgerna att hamna med sidan upp. 

Vi började prata om hur kul det var att spela tärningsspel och kom in på att även barn för i tiden skulle tycka om det. Men hade de tärningar? 
Vi lärde oss att man för i tiden spelade med hälben från grisar, får eller getter, dessa kallas för astragaler.

Vi läste sedan en text från matematiklyftet som handlade om hur det kunde se ut en dag för ungefär 500 år när en flicka på 10 år spelade med sina kompisar. 

Vi fick även reda på hur en astragal ser ut och vi samtalade om att den inte är symmetrisk. Vi såg att det finns sex utfall och kom fram till att några av utfallen är mer sannolika än andra.  
I texten så poängsatte barnen de olika sidorna. Barnen i klassen fick fundera över hur de trodde att barnen i texten bestämde poäng för varje sida och varför. Vi kom snabbt fram till att det var för att vissa sidor var lättare att få än andra och att man skulle få fler poäng om sidan var svårare att få. 

Nu var det dags för vår uppgift.
Två och två skulle de bygga sina egen astragaler med hjälp av kuber, barnen fick välja att bygga med tre, fyra, fem eller sex kuber. De skulle hitta en strategi för att ordna de möjliga utfallen efter hur ofta de inträffade. Ni ska bestämma hur de olika utfallen kan bli och om något av utfallen är svårare eller lättare att få. Detta skulle de ta reda på genom att kasta kuberna och se hur ofta de fick upp sidorna för att se vilken sida som kom upp flest gånger samt färst för att ta reda på hur de ska sätta poäng. Detta skulle de dokumentera och sedan skriva vilka poäng de tyckte de olika utfallen ska ha. De skulle kunna motivera hur de tänkte. Frågorna vi ställde var; 
Vad har ni fått reda på? Vilket utfall är vanligast? Vilka poäng fick de olika utfallen och varför?










 Vissa valde att rita de olika utfallen och vissa valde att bygga de olika utfallen.
Vi pratade om slumpen och att vi genom att kasta våra egna "astragaler" gjorde slumpförsök och därigenom fick vi olika utfall.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar