tisdag 12 april 2016

Kroppen

Vi har gått igenom målen för vårt nya arbetsområde.

Vi delar in arbetsområdet i tre delar.
Dessa delar är;
Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer

-Människans kroppsdelar

-Sinnesupplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft.

Vi har gått igenom vad vi ska lära oss och barnen har fått komma med önskemål om va vi ska lära oss.

Barnens önskemål;
Vart maten tar vägen när man har ätit?
Jag vill lära mig om lungorna.
Varför har vissa rör i öronen?
Hur gammal man kan bli.
Hur växer tänderna ut?
Hur blir man stor?
Hur växer man?
Hur man får hud?
Hur växer håret ut?
Jag vill lära mig om hur blodet pumpar.
Jag vill lära mig om hur barnet kommer in i magen.
Jag vill lära mig om musklernas plats i kroppen.
Hur tänker man med hjärnan?
Jag vill lära mig om hur man andas.
Jag vill lära mig om hur hjärnan växer.
Jag vill lära mig om hur naglarna växer.
Jag vill lära mig vad det vita i ögat gör.
Hur går skelettet sönder?
Jag vill lära mig om hjärtat.
Jag vill lära mig om magen.
Jag vill lära mig hur vi hör.
Varför är det viktigt att skydda lungorna?

Många intressanta frågor. Vi får se hur många vi hinner med att lära oss. =)

Vi gick vidare med att barnen fick fundera över frågan "Vad behöver kroppen för att fungera"?

De fick fundera en och en, sedan i grupp och då skrev de även ner sina tankar på papper och sen pratade vi i helklass om vad de tagit upp som behövs. 

Vi pratade b. la. om skelettet, muskler, syre, natur, lungor, näsa, sömn m.m, vi pratade om varför det var viktigt och vad det gjorde för att vi ska fungera.  Vi kommer att fortsätta prata om det andra barnen tog upp som ex. kärlek, vatten, röra på sig, mat, protein, grönsaker, vitaminer, blod, tunga, hjärna, hjärta, hud, panna, slang (tarmar) m.m. 


Vi hann gå igenom en del av det som de tagit upp. Vi diskuterade varför det var viktigt och vilken funktion den/det har. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar