Idag har vi lärt oss om vattnets kretslopp.
Vi började med att barnen fick veta att vi skulle hälla kokhett vatten i en burk, sätta på locket upp och ner och lägga is i locket.
De skulle sedan fundera över vad de trodde skulle hände med isen i locket, på insidan av burken och undersidan av locket. De funderade en stund själva, sen med sina bordskompisar och till sist diskuterade vi alla tillsammans. Många funderingar om att det skulle avdunsta, isen skulle smälta, det skulle bli imma och ordet kondensering kom på tal.
Vi började med att hälla i kokhett vatten, sätta på locket och lägga på en isbit. Barnen tittade noggrant och var väldigt intresserade av vad som skulle hända.
Nu var det dags att lyfta på locket och vi fick syn på det fina ordet som barnen pratade om innan, kondensering, ångan hade omvandlats till vattendroppar, flytande form.
Det regnar inne i burken, häftigt!
Isbiten som fanns i locket hade smält, vi kom fram till att vatten i fast form hade omvandlats till flytande form.
Vi funderade på vart allt vatten kommer ifrån och kom fram till begreppet kretslopp. Vi fortsatte lektionen med att titta på en film om vattnets kretslopp. Filmen heter Vattenmannen och Speed. Efter filmen pratade vi om vattnets kretslopp och kom fram till att vattnet går runt, runt i naturen, det avdunstar, kondenserar och faller ner igen. Det är precis det vi såg i våra burkar. Vi hade gjort ett litet kretslopp.
Vi ser framemot att fortsätta arbeta med vattnets kretslopp!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar