Mycket riktigt så blev det så, flaskan med vatten hade omvandlats till is. Men det vi också såg var att vattnet hade blivit "mer", vattnet hade stigit. Detta var väldigt häftigt och barnen funderade länge på hur det kunde vara "mer" vatten i flaskan än det var när vi la in den i frysen. Barnens förklaringar till vad de såg var b.la.
"isen har lyft upp sig precis som ånga" "molekylerna har spridit ut sig"
"vattenmolekylerna har gått uppåt" "molekylerna har blivit tjocka"
"luften har blandats med vattnet så det blir till mer is"
Vi pratade länge om hur det kunde bli som det blev, att vattenmolekylerna i fast form tar större plats än i flytande form. Vi ställde upp oss i klassrummet som vattenmolekyler i fast form och sen i flytande form och i gasform för att visa hur det var.
Vi jämförde med plastflaskan med luft där flaskan istället för att ha blivit större hade dragit ihop sig. Den såg nästan tillknycklad ut.
Plastflaskan med luft blev snabbt till vanlig form igen efter en stund inne i värmen i klassrummet.
Vi kunde också se väldigt tydligt att vattnet tog mer plats när vi öppnade korken och såg is ändå uppe på toppen av flaskan.
Nu har vi ställt fram plastflaskan på borden och ska se hur det kommer se ut när isen smälter. Kommer det bli lika mycket vatten när det blir flytande form igen eller kommer det ta lika stor plats som den gör nu i fast form. Spännande...
I slutet av lektionen började vi läsa Droppe - en vattensaga, som handlar om en vattendroppes väg genom vattnets kretslopp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar