tisdag 16 februari 2016

Matematik

Vi arbetar just nu med talen 0-20.

Målen för eleverna är att de ska lära sig

- att man kan byta plats på talen i addition
- att räkna med addition mellan 10 och 20
- att ta hjälp av entalen när de räknar addition
- tal som tillsammans är 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 och 20
- mer om begreppen fler än och färre än

Vi har idag övat på tallinjen, 0-20. Vi kastade ut flirtkulor i klassrummet, barnen fick hämta en flirtkula var och på den stod det ett tal. Barnen skulle nu samarbeta och ställa sig i ordning, från det minsta talet till det största, sen i ordning med  jämna tal och udda tal för sig. 

Vi har övat på fler och färre med hjälp av barnen själva. De har fått ställa sig i två olika grupper och vi har räknat ut om det är fler eller färre barn i de olika grupperna och om det ändrar sig om vi rör runt i grupperna. 

Idag har vi arbetat med talet 14, vi har gömt i handen precis som vi brukar. Barnen blir indelade i par och tar 14 stycken kuber. Den ena kompisen delar upp kuberna på valfritt sätt i sina händer. Han/hon visar den ena handen och håller den andra handen stängd. Kompisen bredvid ska nu räkna ut hur många kuber som finns i den gömda handen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar