Målen för arbetsområde vatten är att;
- kunna beskriva vattnets faser
- lära sig begreppen kokning, avdunstning, kondensering, stelning och smältning
- veta vad ett kretslopp är
- delta i undersökningar
Vi startade med att lära oss om vattnets faser.
För att lära oss om de olika begreppen har vi gjort en undersökning som vi tillsammans valt att kalla koka snö. Barnen förklarar det såhär;
Koka snö
Två barn hämtade snö
i en kastrull på rasten.
Sen satte vi kastrullen på
en spisplatta och satte på värmen.
Vi väntade, när det blev
varmt såg vi att snön smälte. Snö är vatten i fast
form, när snön smälte blev det vatten i flytande
form. Sen började det bubbla, det kallas för att det kokar.
Nu började flytande form bli gasform. När det kokade
såg vi att vattnet avdunstade, det såg ut som en rök. Det var vattenånga. Vi la på locket och när vi tog av locket såg vi att det
var vattendroppar på undersidan. Det kondenserade, gasform blev flytande
form igen.
Snön började smälta snabbt...
Efter en stund började vattnet att koka...
Vi såg hur vattenångan steg upp från kastrullen och satte på locket.. Häftigt tyckte barnen när de såg att vattenångan omvandlades till vattendroppar under locket.
För att se processen ännu tydligare valde vi att göra likadant fast där vi kunde se allt från början genom glas..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar