Vi arbetar bl.a med att lära oss strategier för hur vi kan tänka när vi räknar uppgifter med tiotalsövergångar samt att kunna berätta hur man tänkte för att komma fram till resultatet.
Vi har utifrån olika uppgifter fått fram olika sätt (av barnen) att tänka när vi ska räkna ut uppgifter, några av dessa var;
8+6 kan få tankeledet 8+2+4 = 10 + 4 = 14. Vi tar här hjälp av tiokompisarna.
6+6 kan få tankeledet 5+1 + 5+1 = 10+2= 12.
6+7 kan få tankeledet 6+6+1=12+1 = 13. Vi tar här hjälp dubblorna.
Om barnen väljer någon av dessa strategier eller har en annan strategi som fungerar bra så ska de använda den. Meningen med strategier är att det ska underlätta för barnen när de ska räkna, inte försvåra.
Kommutativa lagen
Vi får lov att byta plats på talen i en addition. 2+9 kan för vissa vara svårt att se direkt men om vi vänder på det 9+2 blir det för de flesta enklare att räkna.
Vi arbetar också med att kunna se mönster som ex.
8+3=11, 18+3=21, 28+3=31 osv.
9-2=7, 19-2=17, 29-2=27 osv.
Vi arbetar en hel del med textuppgifter och problemlösningar. Där pratar vi mycket om att det är viktigt att de ska kunna förstå hur de ska tänka samt att de ska förklara hur de har tänkt för att komma fram till lösningen. Det är viktigt att man försöker och att man inte ger upp. Det mesta är svårt i början och får ta tid och många försök innan man hittar sitt sätt.
Jag tycker att nompläxan fungerar bra för de allra flesta men påminner ändå om att den ska vara klar innan tisdagarna. Är det någon uppgift som är svår eller där barnen inte riktigt förstår hur de ska tänka så meddela mig.
//Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar