Inom NO har vi börjat arbeta med livscykler.
Vi startade det nya arbetsområdet med att gissa hur en kidneyböna ser ut på insidan. Vi tittade och kände på den torr och blött. Vi såg att den var mycket större när den fått ligga i vatten. Vi pratade om varför det är så. Fråga er barn så kan de förklara =). När vi skrivit ner hur vi trodde den såg ut på insidan, delade vi på de blöta bönorna och kollade, vi fick se frövita, grodd och rotanlag.
Vi fortsätter att prata och undersöker vad ett frö behöver för att gro. Vi har planterat fröer med olika förutsättningar. Ett frö får;
-vatten, jord, ljus och värme
-vatten, jord och ljus,
-vatten, jord och värme
-vatten, ljus och värme
-jord, ljus och värme
Näste vecka ska vi jämföra och se vad som har hänt. Vi ska ta reda på vad ett frö egentligen behöver för att gro =).
Vi har också satt ner en kidneyböna i ett plastglas med fuktigt papper. Nu kan vi verkligen se vad som händer när ett frö börjar gro. Rötterna kom först och vi alla blev glada, sen tog det inte lång tid fören stjälken började växa fram. När vi några dagar efter kunde se bladet sticka upp ur bönan blev det wow- reaktioner. Varje dag börjar med att barnen går runt och tittar på vad som hänt med bönan.
Vi har även börjat prata om växtens delar och kommer de kommande lektionerna fortsätta med det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar