fredag 23 februari 2018

Matematik

Innan sportlovet har vi bl.a arbetat med problemlösning, skala, symmetri, bråk och längd. När vi har arbetat med längd har vi fokuserat på enhetsbyten. Millimeter, centimeter, decimeter och meter.
Är 86 mm längre än 3 dm? 
En av uppgifterna barnen fick var att i grupp ordna lapparna från kortast till längst. De skulle vara överens och motivera deras förslag till hur lapparna skulle läggas. När alla grupper var klara fick gruppen flytta till ett annat bord och kolla hur gruppen före dem hade ordnat sina lappar. De fick komma med förslag till förändring och skriva ner denna ändring på ett papper, var de nöjda med kompisarnas ordning så behövde de inte göra något. Sedan flyttade de vidare till nästa bord osv. Tillslut kom de tillbaka till bordet där den började, där fick de kolla in kompisarnas förslag och fundera på om de ville ändra eller behålla sin ordning. Sen gick vi igenom det i helklass, pratade om vilka lappar som var svårast av avgöra, hur många millimeter en centimeter, hur många centimeter 1 decimeter är osv.









Bråkcirklar, här har vi utforskat olika delar av en hel.



 

// Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar